Poslech
Vybíráme z vysílání
11. srpna  2017 v 18:30  

Nikdy neměnila názor podle doby nebo Karla Čapka. Osudové ženy: tvrdohlavá Olga Scheinpflugová

Olga Scheinpflugová (1938) si za každých okolností zachovávala čest a hrdost. V mravních otázkách nikdy nedělala kompromisy - Foto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Olga Scheinpflugová (1938) si za každých okolností zachovávala čest a hrdost. V mravních otázkách nikdy nedělala kompromisyFoto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

V dětství se s útrapami vypořádávala vytvářením snových světů. V dospělosti skončila na antidepresivech. Přečkala odpor Čapkovy matky, přežila nátlak nacistů. S nadanou herečkou, spisovatelkou a dramatičkou, kterou si lidé bohužel pamatují jen jako ženu Karla Čapka, se život nemazlil.

Za každých okolností si zachovávala čest a hrdost. V mravních otázkách nikdy nedělala kompromisy. „Olga Scheipflugová si šla za svým. Neměnila názor podle toho, jak jí to určovala doba nebo jak by to chtěl i Karel Čapek. Prostě byla tvrdohlavá. Nezůstala ve stínu Karla Čapka. Byli rovnocennými partnery,“ říká historička umění Michaela Košťálová. 

„Kdo ti řekl, blázne, že tvá cesta nemá mít co nejvíc oklik a ošemetných srázů?! Snad se nikdy nedočkáš cíle v tomto krvavém údolí. Ale jdi, jdi a plahoč se, jako bys jej měl neustále před očima. Jen tak nemůžeš zeslábnout a klesnout!“
Olga Scheinpflugová

Kruté dětství 

Přitom měla velmi pohnutý život. První tragédie ji potkala už v osmi letech (1910), když jí zemřela jí matka. „Od té doby se datují i její kardiologické obtíže, které ji dohnaly na konci života,“ připomíná Košťálová. Dalším zlomem byla první světová válka, se kterou se vyrovnávala svérázně. 

Začala si vytvářet snové světy. A to jak v básních, tak na pomyslném jevišti. Už tehdy začala hrát divadlo, i když jen v duchu. Později brala hodiny herectví u tehdejší hvězdy Marie Hübnerové. V necelých 18 letech (1920) získala první angažmá v pražském Švandově divadle. 

Čapkova matka jí nechtěla 

Olga Scheinpflugová (1902–1968) a Karel Čapek (1890–1938) - Foto:  Památník Karla Čapka

Olga Scheinpflugová (1902–1968) a Karel Čapek (1890–1938)Foto:  Památník Karla Čapka

Tehdy taky potkala svého osudového muže, o 12 let staršího Karla Čapka. Žila s ním pak dalších 19 let. Rozuměli si (Olga Čapka inspirovala, třeba v roce 1936 vymyslela základ hry Matka, kterou manželovi úplně přenechala), ale ani v partnerském životě to neměla jednoduché. 

Čapek měl vetché zdraví. Po prodělané dětské spále se u něj projevil „revmatismus obratlových kloubů“. Lékaři mu žádné manželství nedoporučovali. A jeho matka brojila i přímo proti Olze. „Čapek svou matku opravdu poslouchal. S Olgou tak léta žil jen jako partner, a ne manžel,“ vysvětluje historička. 

Život na antidepresivech 

„Ale když si přečtete jejich dopisy, je z nich opravdu cítit, jak byl do Olgy zamilovaný.“ Vzali se až po 15letém vztahu (1935). Bohužel jen na tři roky. Karel v prosinci 1938 zemřel a Olga se po jeho smrti manžela nervově zhroutila. Nějaký čas pobývala v sanatoriu u Dobříše. 

Olga Scheinpflugová na pohřbu Karla Čapka. Podpírají ji Václav Palivec a JUDr. Karel Scheinpflug (repro Pestrý týden, 7. 1. 1939, s. 2) - Foto:  Fakulta sociálních věd UK, Wikimedia Commons, Public domain

Olga Scheinpflugová na pohřbu Karla Čapka. Podpírají ji Václav Palivec a JUDr. Karel Scheinpflug (repro Pestrý týden, 7. 1. 1939, s. 2)Foto:  Fakulta sociálních věd UK, Wikimedia Commons, Public domain

„Měla s sebou Čapkovy fotografie, které jí lékař nakonec vzal. Otupoval ji injekcemi s antidepresivy, přidaly se i potíže se srdcem. Celé to trvalo dva roky.“ A pak přišla okupace. Jako vdova po politicky aktivním Čapkovi byla ostře sledována (nejen) nacisty. 

Účinkují: Veronika Gajerová, Martin Myšička a Aleš Procházka
Připravila: Magda Wdowyczynová
Literární spolupráce: Hynek Pekárek
Režie: Michal Bureš
Host: historička umění Michaela Košťálová

Osudová Matka 

V roce 1944 jí zakázali hrát. Na prknech Národního divadla ale nakonec přece jen hrála na 130 rolí (1929−1968). Třeba v inscenacích Zločin a trest, Smutek sluší Elektře, Macbeth, Tři sestry, Višňový sad. Své postavy hrála civilně, patos jí byl cizí. 

Velký úspěch slavila i v rozhlase (jako Maddy Rooneyová ze hry Samuela Becketta Všichni, kdož padají ). Její úplně poslední byla hra Matka. Přímo na jevišti dostala srdeční záchvat a o pár dní později, v dubnu 1968, zemřela. Bylo jí 66 let. 

Ze hry Paní Studánka: Jan Pivec a Olga Scheinpflugová - Foto: Miloš Hlávka

Ze hry Paní Studánka: Jan Pivec a Olga ScheinpflugováFoto: Miloš Hlávka

Autor:  Magda Wdowyczynová
 

Vybíráme z vysílání:

Roman Vaněk má pro vás VIP menu, na kterém si pochutnávali hosté prvorepublikového poslance! Dáte si? - Foto: Adam Kebrt

Prvorepublikový poslanecký gábl? Třeboňský kapr v rosolu s majonézou nebo Burianova bomba. Dějiny kuchyně Romana Vaňka

 
Trudie Bryks s manželem Josefem Bryksem. Vypadalo to, že je čeká šťastný život až do smrti. Byl, ale jen do února 1948 - Foto:  CC BY 3.0,  Archiv Ladislava Kudrny

Až do smrti bojovala za svého manžela a pilota RAF. Osudové ženy: Trudie Bryks

 
Podmořské záběry z filmu 20 000 mil pod mořem (1916) - Foto:  YouTube kanál Change Before Going Productions, Public domain

Syn Julese Verna stál za prvním podmořským natáčením. Podívejte se na unikátní záběry 20 000 mil pod mořem

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas