Poslech
Vybíráme z vysílání
6. listopadu  2017 v 10:00  

RECENZE: Ve filmu Milada nemá Milada Horáková prostor

Izraelská herečka Ayelet Zurerová jako Milada Horáková ve filmu Milada (2017) - Foto:  Bohemia Motion Pictures

Izraelská herečka Ayelet Zurerová jako Milada Horáková ve filmu Milada (2017)Foto:  Bohemia Motion Pictures

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

Žádné drama a pseudoautenticita ve zvláštní rytmizaci snímaček a dronů letících nad lesem.

Kdyby mohl, určitě by film vyprávěl příběh Milady Horákové od jejího narození. Ale takhle si vybral jenom část její předválečné politické kariéry, aby ve dvou scénách ukázal, že byla důležitá. Právě její přínos k začlenění žen do politiky, k moci vyjadřovat se k věcem, něčím hýbat, sám sebe si vážit a být samostatnější, je rozhodně významnější než to, že seděla ve dvou totalitních koncentrácích. 

Drama nemá kde vzniknout 

Ale tohle ve filmu Milada (2017) uvidíte jen v expozici. Celý snímek pak shrnuje pomocí jakýchsi pohlednic, ne moc navazujících, historii od roku 1933 až do její smrti v 50. letech. A celou tuhle éru se tvůrci snaží do filmu nacpat školním způsobem. Filmu chybí drama. 

Z filmu Milada - Foto:  Bohemia Motion Pictures

Z filmu MiladaFoto:  Bohemia Motion Pictures

Režisér a autor scénáře David Mrnka do něj totiž nedokázal dostat dostatečný počet scén a konfliktů, ve kterých by drama vznikalo. Skutečně jsou to fragmenty dané za sebe. Jen poslední období se zpomaluje ve zvláštní rytmizaci snímaček a letících dronů nad lesem, které přerušují boj s komunistickou mocí. 

Mezinárodní obsazení. Proč? 

Ayelet Zurerová a Robert Gant jako Milada Horáková a její manžel Bohuslav ve filmu Milada (2017) - Foto:  Bohemia Motion Pictures

Ayelet Zurerová a Robert Gant jako Milada Horáková a její manžel Bohuslav ve filmu Milada (2017)Foto:  Bohemia Motion Pictures

Představitelka hlavní role, izraelská herečka Ayelet Zurerová, se do role hodí typově. O ostatním ansámblu už se to ale říct nedá. Výjimku tvoří Vica Kerekes, která ale dostala větší prostor. Její postava sestry prožívá reálnější lidské konflikty. Milada Horáková nemá takový prostor. Jako divák se k ní lidsky nedostanete. 

Spoluproducentem filmu je společnost Netflix, počítá se tak i se zahraničním divákem. Snímek je proto dostupný v originálním anglickém znění. Americký herec Robert Gant se kvůli tomu učil špatnou českou angličtinu. Tím je ale autenticita úplně pryč. Je to taková pseudoautenticita. 

Autentické dopisy 

Spíš se to nepovedlo. Film je odtržený od reality a je to škoda. S tak velkou postavou a s tak silným příběhem. Je to pořád takový chladný pomník osobnosti. A i když měl Mrnka k dispozici autentické dopisy Milady Horákové, které mu dala jeho dcera, působí to celé uměle. 

Autor:  Daniel Řehák
 

Vybíráme z vysílání:

Marie Moravcová, rozená Krčilová (25. srpna 1898 v Praza na Žižkově – 17. června 1942 v Praze), známá odbojářům jako „teta Moravcová“ - Foto:  autor neznámý,  Archiv Jaroslava Čvančary, Wikimedia Commons, Public domain

Radši si vzala jed, než aby zradila lidi zapojené do Anthropoidu: Osudové ženy: „teta“ Marie Moravcová

 
Allen Ginsberg jako král pražského majálesu v roce 1965. Během této jeho návštěvy se s ním setkala i Inka Machulková - Foto:  Engramma.it, Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

Setkala se s Ginsbergem a měla si psát s Gregory Corsem. Osudové ženy: Inka Machulková

 
Marie Fantová (1893–1963), česká novinářka a překladatelka, před rokem 1925 - Foto:  autor neznámý, Wikimedia Commons, Public domain

Hvězda žurnalistiky skončila po Únoru v táboře nucených prací. Osudové ženy: Marie Fantová

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas