Poslech
27. července  2012

Sex zabíjí mouchy

Moucha domácí (Musca domestica) - Foto: Joaquim Alves Gaspar,  CC BY-SA 3.0

Moucha domácí (Musca domestica)Foto: Joaquim Alves Gaspar, CC BY-SA 3.0

Hlučné páření může být smrtelně nebezpečné. Alespoň pro mouchy, které mohou v choulostivé situaci načapat hladoví netopýři řasnatí.

U mnoha druhů živočichů je akt kopulace zkrácený na minimum. Důvod je jednoduchý: pár zaneprázdněný milostnými aktivitami věnuje svému okolí menší pozornost, což se mu snadno může stát osudným. O tom, že kopulace vystavuje pár zvýšenému riziku, že bude uloven nějakým predátorem, spekulovali vědci už před sto lety. Pozorování je však kupodivu málo a pocházejí především od vodního a suchozemského hmyzu. S prvním experimentálním důkazem tohoto fenoménu nyní přišli němečtí vědci z Institutu Maxe Plancka pro ornitologii.

Dějištěm jejich studie byl kravín nedaleko Marburgu plný much domácích (Musca domestica), který kromě krav poskytoval domov také kolonii netopýrů řasnatých (Myotis nattereri). Je známo, že tito netopýři požírají velké množství much. Otázkou však bylo, jak je uloví. Mouchy létají ve dne a noci, kdy netopýři loví, tráví na stropě kravína. Jeho echo vytvoří silný šum, který mouchy dokonale zneviditelní před echolokací netopýrů. Analýza videonahrávek téměř 9000 much ukázala, že situace se dramaticky změní, jakmile sameček mouchy najde vhodnou partnerku.

Netopýr řasnatý (Myotis nattereri) - Foto: Siemers et al., Current Biology Volume 22 Issue 14

Netopýr řasnatý (Myotis nattereri)Foto: Siemers et al., Current Biology Volume 22 Issue 14

Kopulaci mušího páru doprovází přerušovaný bzučivý zvuk, který sameček vytváří pohybem křídel. Jeho frekvence se pohybuje mezi 9 a 154 kHz. Pro netopýry, kteří slyší až do frekvence 150 kHz, je to jednoznačná pozvánka na dvojité sousto k večeři. Kopulující pár much sluchem lokalizují a polapí do „kapsy“ tvořené blánou mezi zadními končetinami. Napadeno tak bylo asi 26 % všech párů kopulujících much.

Aby si ověřili, že netopýři skutečně mouchy pasivně odposlouchávají, zavěsili vědci ke stropu kravína mrtvé páry much v pozici, která přesně odpovídala kopulaci. Na žádný z nich netopýři nezaútočili. Jejich pozornost návnada připoutala teprve tehdy, když k ní vědci umístili reproduktor a pustili nahrávku milostného bzukotu muších samečků. Jeden z autorů studie Stefan Greif tak mohl její výsledky stručně sumarizovat slovy: Sex zabíjí.

Zdroj: Current Biology

Autor:   redakce ČRo Leonardo

Příroda:

Ruiny Jupiterova chrámu v Pompejích se siluetou Vesuvu - Foto: High Contrast, lic. Creative Commons

Pod Neapolským zálivem to vře, repríza Pompejí ale zatím nehrozí

Některé druhy klokanů jsou sice jako domácí mazlíčci vhodní, kočky a psi si svá výsadní postavení nejoblíbenějších zvířat v našich domácnostech zcela jistě udrží - Foto: Fotobanka Pixabay

Pět tipů na nové zvířecí mazlíčky. Co takhle klokan nebo jelen?

Tento tisíc let starý olivovník poskytl španělským vědcům DNA pro přečtení kompletního genomu - Foto: Manuel Sánchez,  RJB-CSIC