Poslech
Vybíráme z vysílání
3. ledna  2018 v 09:53  

Zpožděný let? Nenechte se připravit o odškodnění, radí místopředseda Asociace cestovních kanceláří

Zpožděný let? Nenechte se připravit o odškodnění, radí místopředseda Asociace cestovních kanceláří - Foto: Fotobanka Pixabay

Zpožděný let? Nenechte se připravit o odškodnění, radí místopředseda Asociace cestovních kanceláříFoto: Fotobanka Pixabay

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

Odškodnění za zpožděné nebo zrušené lety požaduje stále víc cestujících. Podle společností, které lidem pomáhají získat kompenzace za problémy v letecké dopravě, se počet žádostí až zrojnásobil. Někteří dopravci se ale povinnosti vyplatit lidem peníze vyhýbají.

Zásah bleskem, politické nepokoje nebo třeba stávka zaměstnanců letiště. To vše patří mezi takzvané mimořádné okolnosti. Řada aerolinek ale formulaci využívá k tomu, aby klientům nemusela vyplácet peníze. Cestujícím pak většinou argumentují tím, že zpoždění nebo zrušení letu bylo způsobeno okolností, kterou dopravce nemohl ovlivnit. 

Zjistit skutečný důvod zpoždění je pak téměř nemožné. A právě na to aerolinky sázejí. Právo na náhradu škody přitom mají lidé u letu, který se opozdí o více než tři hodiny. Jenže i tady si dopravci našli cestu, jak se povinnosti vyhnout. Úmyslně totiž zkreslují délku letu, výjimkou ale není ani umělé navyšování délky letu přímo v letovém řádu. 

Méně výjimek, než aerolinky tvrdí 

„Základní podmínkou pro náhradu škodu je zúčastnit se letu, který provozují aerolinie z Evropské unie nebo aerolinie, které mají koncesi z EU,” popisuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. A letecká společnost podle něj nese povinnost za náhradu škody i v případě dovolenkových zájezdů. „A to i pokud jde o zájezd s cestovní kanceláří.” 

„Výjimek je méně, než aerolinky tvrdí, většinou se jedná o vyšší moc: například napadlo hodně sněhu nebo stávkoval letecký personál.“
JAN PAPEŽ

Při zpoždění mohou cestující dosáhnout na náhradu 250, 400 nebo 600 eur (vždy podle délky letu), zpoždění přitom musí být alespoň tříhodinové. „Výjimek je méně, než aerolinky tvrdí, většinou se jedná o vyšší moc: například napadlo hodně sněhu nebo stávkoval letecký personál,” vypočítává Jan Papež.  

Cestující by podle něj měli být opatrní při výmluvách na takzvané technické důvody. „Ty nejsou důvodem, proč by aerolinka neměla vyplatit odškodnění,” zdůrazňuje. 

Autor:  Jiří Chum  (jch), Alžběta Švarcová  (als)
 

Vybíráme z vysílání:

Edvard Beneš a jeho manželka Hana - Foto:  volné dílo,  Wikipedia

Edvard Beneš v prezidentském křesle zažil konec první republiky, exil i úsvit komunistické totality

 
Miloš Zeman a Jiří Drahoš postoupili do druhého kola prezidentských voleb - Foto: Václav Pancer, Michaela Danelova

Televizní debaty mohou přesvědčit nerozhodnuté. Zemanovi čtyři debaty svědčí, soudí komentátor Hvížďala

 
Saúdská Arábie znovu povolila veřejná kina (ilustrační foto) - Foto: licence Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0

Do kina po 35 letech. V Saúdské Arábii se i díky internetu znovu otevřou kinosály

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas