Poslech
Aktuálně
26. listopadu  2018 v 12:27  

Jak se má samořiditelné auto zachovat, pokud je srážka nevyhnutelná? Názory se ve světě liší

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca - Foto:  Dllu,  licence CC BY-SA 4.0

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San FranciscaFoto:  Dllu, licence CC BY-SA 4.0

Kdyby samořiditelné auto umělo ovlivnit smrtelnou dopravní nehodu, Češi by spíš obětovali chodce před pasažérem a staršího člověka před mladším. Vyplynulo to z globálního experimentu skupiny vědců z amerického MIT, do kterého se zapojily miliony lidí z celkem 233 států, závislých území nebo teritorií. Podobně jako Češi odpovídali Slováci, úplně opačně pak Palestinci.

Agresivní jízda nebo nepozornost zabíjí. Upozorňovala na to před lety i kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Automobilky vsázejí na to, že samořiditelná auta chyby dělat nebudou. Co když se ale dostanou do situace, kdy smrt bude jediným možným řešením? 

Čtěte také: Praha zvažuje po vzoru dalších evropských měst zavedení městského mýta

„Autonomní auto jede po silnici a najednou mu do cesty na přechodu vstoupí muž, žena, kluk a pes. Auto je zabije, ale může se srážce vyhnout tím, že samo narazí do zábrany. To by ale znamenalo, že usmrtí pasažérku, kterou je žena-sportovkyně. Co má auto udělat? Zabít tři lidi a psa na přechodu, nebo ženu v autě?" ptá se v rozhovoru pro Radiožurnál Edmon Awad z Massachusettského technologického institutu. Vedl tým, který připravil třináct katastrofických scénářů a dostal na ně 40 milionů odpovědí z celého světa. 

„Lidi upřednostňují záchranu člověka před zvířetem, větší skupiny lidí před menší a mladších lidí před staršími," komentuje výsledky Edmond Awad. Nejčastěji by lidé zachraňovali dítě v kočárku, nejméně pak kočku. 

Vědci zjistili, že jinak se rozhodují lidé ze západu, z východu a ze států na jihu. Například z latinské ameriky a bývalých francouzských kolonií. Říká Edmond Awad a upozorňuje, že to může být pro programátory mozku samořiditelných aut nakonec velký technologický oříšek. Víc o studii vědců MIT, včetně toho, jak hlasovali Češi, se dozvíte v magazínu Experiment na Radiožurnálu

Autor:  Matěj Skalický
 

Aktuálně:

Nehoda kamionu a autobusu (ilustrační foto) - Foto:  HZS Středočeského kraje

Vzrostl počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel

 
Dopravní značka STOP PROTISMĚR: Osazení na D1 exit 41 - Foto: BESIP Ministerstvo dopravy

STOP PROTISMĚR: Nové značky na D1 i dalších dálnicích

 
Dopravní značka (ilustrační foto) - Foto: Jaroslava Mannová

Je antiradar v autě legální?

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Věda | Kultura | Příroda | Historie | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2019 Český rozhlas