Poslech
Aktuálně
21. prosince  2017 v 11:13  

Komentář: Schengen, IGL a čelní skla aut. Aneb o lobby výrobců nálepek a lepidel

Evropské plakety - Foto:  umwelt-pickerl.at

Evropské plaketyFoto:  umwelt-pickerl.at

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

Pamatujete si ještě na maďarské dálniční nálepky. A slovenské? Tak jako pravidelný účastník pochodu Praha – Prčice má na svém batohu z každého ročníku jednu plastovou botičku, měli před lety řidiči celé sklo zatapetované dálničními nálepkami z různých koutů Evropy. Někteří je tam měli jen jako suvenýr, někteří si ale toto album pořídili z donucení, protože jen holt hodně cestovali. Nicméně část evropských zemí (právě třeba Maďarsko a teď už i Slovensko) se rozhodly, že tuto motoristickou filatelii zbrzdí a zavedly elektronické mýtné. Počty nálepek tak klesly!

Věc se snaží zachránit některé radnice, které nabízí parkovací karty formou nálepky na sklo. Slovensko tu zbytečně velkou plochu čelního skla alespoň trochu zmenší nálepkou z STK, ale toto řešení není systémové, cizinci jsou o vinětu ochuzeni. Jasná diskriminace! No prostě kromě české nebo rakouské a švýcarské dálniční nálepky zejí okna aut prázdnotou. 

Tento neutěšený stav chtějí řešit příznivci nálepek na sklech, kteří se svého fetyše nehodlají vzdát. A vymýšlejí nové a nové důvody, proč nějakou ozdůbkou zkrášlit řidiči výhled na leckdy nudnou cestu. Kdo si pamatuje ty maďarské dálniční nálepky, pamatuje si i to, jak stahoval na hranicích okýnko a podal osobě v uniformě pasy všech členů posádky auta. Uniformovaná ruka někdy mávla a dala tak pokyn k další jízdě, aniž by ji pasy zajímaly. Nicméně pas byl potřeba. Někdo do něj sbíral razítka. Dnes už se v Evropě moc razítek neposbírá. Kvůli štemplu aby se člověk hnal nejmíň do Užhorodu. 

Pasy po nás skoro nikde nechtějí. Cesta je volná. Tedy. Skoro. Může se stát, že nějaká uniformovaná ruka řidiče zastaví. Ne kousek od hraničního kamene kdesi v lesích, kde najednou vykoukla budka pohraničníků, ale v centru města nebo na dálnici či silnici uprostřed civilizace. A důvod? NÁLEPKA. 

Evropský řidič se nám opět pomalu mění ve sběratele nálepek (kamioňáci jdou ještě dál, ti sbírají rovnou celé palubní jednotky). Umweltzone v Německu. Krásná slušivá nálepka. Co na plat, že máte auto vyrobené před pěti měsíci v EU, takže výfukové plyny mají vlastnosti kojenecké vody. Nálepka být musí. A šup jedeme z Mnichova po A8 do Rakouska. Ale ejhle. Kategorie N1, N2, N3? Jejku. Stačí trochu větší SUV nebo dodávka a v některých částech této alpské republiky to chce další nálepku. IGL. Ta německá neplatí, protože Německo má jiné normy a tak se “nálepkový anšlus“ nekoná. 

Martin Karlík - Foto: Honza Ptáček

Martin KarlíkFoto: Honza Ptáček

Pojďme jinam. Stačí si online zažádat a z Francie přijde CRIT´Air. Další ozdůbka, která se na rozdíl od té vánoční, nosí celý rok. A co teprve belgické nálepky? A dánské? Škoda, že jsou jen pro autobusy a náklaďáky. Snad do budoucna bud elíp? A pak, nezavedeme nějakou nálepku konečně i v Česku? Do Prahy, Plzně, Brna nebo třeba i do Přelouče a Vratimova, ať se jezdí jen s etiketou. Vinětou. Plaketou. Nálepkou. Ať se to jmenuje jak chce, ale ať jich je co nejvíc. Jinak ti výrobci lepidel a nálepek nebudou mít co jíst. 

Autor:  Martin Karlík  (mkk)
 

Aktuálně:

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca - Foto:  Dllu,  licence CC BY-SA 4.0

Pojišťovny se musí naučit rozhodovat, zda za nehodu může řidič nebo autonomní auto

 
Alkohol za volantem - ilustrační foto - Foto: Fotobanka Pixabay

V Česku chybí program rehabilitace řidičů, kteří přijdou o řidičský průkaz

 
dron - Foto: Fotobanka Pixabay

EU zvažuje zavedení registračních značek pro drony

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas