Poslech
Aktuálně
14. prosince  2018 v 13:00  

Moderní systémy s nočním viděním pomáhají řidičům předcházet srážce s chodcem nebo zvěří

Systém nočního vidění - Foto:  Peugeot ČR

Systém nočního viděníFoto:  Peugeot ČR

Odpoledne se stmívá čím dál dříve a horší viditelnost může dělat velké problémy hlavně na silnici. Nejvíc nehod se loni stalo mezi 16. a 17. hodinou. Kam řidiče nedohlédne, vidí u nejnovějších aut kamery. Ty infračervené upozorní i na chodce v černém oblečení nebo zvěř schovanou v roští u krajnice.

Venku je černočerná tma a Bernard Hesse z automobilky Peugeot se právě naslepo rozjíždí na malém parkovišti. Místo tachometrů s rychlostí a otáčkami motoru má za volantem obrovskou digitální obrazovku se záběrem z termokamery. 

„Když kamera vidí na silnici zvíře nebo chodce, systém kolem objektu nejprve namaluje žlutý rámeček. Pak červený, když se přiblížíte. Následně vydá zvukovou výstrahu, a když nereagujete nebo se blíží srážka, auto zastaví." 

Před auto Bernardovi znenadání skočí kolega Nicholas, napodobuje zajíce. Auto ho ihned zaznamená a na displeji zarámuje nejprve žlutě, pak červeně. „Ta technologie je pozoruhodná. Můžeme vidět až 200 metrů před auto," říká Bernard Hesse. 

Čtěte také: Jak se má samořiditelné auto zachovat, pokud je srážka nevyhnutelná? Názory se ve světě liší

„Jsou dva druhy nočního vidění - aktivní a pasivní systém. Pasivní systém využívá termokameru, která pouze na základě teploty toho daného objektu ho zvýrazní. To používá třeba BMW, naopak Mercedes využívá - podle některých - pokročilejší systém, tzv. aktivní. Ten využívá infračervené světlo a na základě jeho odrazu kamera chytá ten objekt a lépe ho vidí," říká motoristický publicista David Bureš ze serveru Auto.cz 

„Chodci chodí v černém oblečení a i ty nejmodernější světla je někdy nedokáží vidět. Takže noční vidění vám určitě pomůže, jelikož na obrazovce auta vám ukáže zvýrazněné ať už chodce nebo zvířata, kterých si i s nejmodernějšími světly nemusíte všimnout," dodává David Bureš. 

A že si řidiči letos všímají o něco hůř než třeba loni, říká při pohledu do statistik nehodovosti šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Bohužel s příchodem zimy zaznamenáváme stále vyšší počet tragických dopravních nehod, zejména s účastí chodce. V letošním roce jsme po dvou letech poklesu zaznamenali nárůst počtu usmrcených chodců a to jak v obci, tak i mimo obec. Co se týká sražené zvěře, dlouhodobě narůstá počet střetů se zvěří. I v letošním roce je zde zaznamenán nárůst. Celkově máme zhruba 12% dopravních nehod, které jsou právě střety se zvěří z celkového počtu šetřených dopravních nehod.“ 

Loni zemřelo na českých silnicích 101 chodců a policie řešila 12 a půl tisíce nehod se zvěří. Obě čísla budou letos pravděpodobně vyšší. Kamery možná vidí dál a mnohdy lépe než řidič. Odpovědnost ale nese právě on a tak nejlepším pomocníkem pro jízdu v šeru a ve tmě, i přes nástup moderních technologií, stále zůstává pozornost za volantem. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Aktuálně:

Nehoda kamionu a autobusu (ilustrační foto) - Foto:  HZS Středočeského kraje

Vzrostl počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel

 
Dopravní značka STOP PROTISMĚR: Osazení na D1 exit 41 - Foto: BESIP Ministerstvo dopravy

STOP PROTISMĚR: Nové značky na D1 i dalších dálnicích

 
Dopravní značka (ilustrační foto) - Foto: Jaroslava Mannová

Je antiradar v autě legální?

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Věda | Kultura | Příroda | Historie | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2019 Český rozhlas