Poslech
Aktuálně
7. března  2018 v 12:40  

Na silnicích v Česku loni zemřelo nejméně lidí za posledních 56 let

Dopravní nehoda - ilustrační foto - Foto: Fotobanka Pixabay

Dopravní nehoda - ilustrační fotoFoto: Fotobanka Pixabay

Na silnicích loni zemřelo 502 lidí, jak ukazují policejních statistiky. Přestože se jedná o nejnižší číslo tragických nehod od roku 1961, podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu měl být počet obětí skoro o stovku nižší. Lidé na silnicích nejčastěji umírali kvůli nesprávnému způsobu jízdy a nepřiměřené rychlosti. Taky ale po nárazu do pevné překážky. Loni tak zbytečně zahynulo 117 lidí.

Stojím na místě tragické nehody u středočeských Horoměřic, kde po lednové dopravní nehodě zahynuli tři lidé, a desítky dalších skončily v nemocnici. Tuto silnici druhé třídy číslo 240 na mnoha místech lemují betonové patníky a stromy. A právě po nárazu do jednoho z nich zahynul řidič autobusu a jeden cestující. Nemuselo k tomu ale vůbec dojít, stačilo by v tomto úseku instalovat svodidla, nebo stromy vykácet, vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

„Můžete ty stromy nahradit nějakými rozrostlými keři, a pokud dojde ke srážce s tím keřem, tak je tam zhruba desetinová pravděpodobnost usmrcení ve srovnání se srážkou se stromem. Další možnost je posunout stromy dál od okraje vozovky. Když bude 5-6 metrů široké pásmo mezi okrajem vozovky a prvním stromem, tak při rychlosti 80 km/h, tak se riziko srážky se stromem snižuje o 80%.“ 

Čtěte také: Půl roku po zákazu zmizela od silnic billboardů jen desetina

Ke snížení obětí dopravních nehod v Česku chce nově přispět taky Evropská asociace bezpečnosti silnic. Její ambasador Marcel Mourek přitom říká, že úprava silnic nižších tříd, tak aby odpovídaly současným parametrům bezpečných silnic, není drahá. 

„Počítá se řádově se zhruba 19 miliony korunami jako s cenou za jeden lidský život. Když si spočítáte, že ročně tady umře asi 600 lidí a dalších 5000 lidí je těžce zraněno, tak máte počty, které vám umožňují za dva roky vrátit tu částku, která by byla potřeba na upravení všech silnic, aby se o nich dalo říct, že jsou bezpečné.“ 

Loni policisté evidovali nehod, při kterých došlo ke střetu s pevnou překážkou, přes 21 tisíc. 

Autor:  Jan Pastor
 

Aktuálně:

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca - Foto:  Dllu,  licence CC BY-SA 4.0

Pojišťovny se musí naučit rozhodovat, zda za nehodu může řidič nebo autonomní auto

 
Alkohol za volantem - ilustrační foto - Foto: Fotobanka Pixabay

V Česku chybí program rehabilitace řidičů, kteří přijdou o řidičský průkaz

 
dron - Foto: Fotobanka Pixabay

EU zvažuje zavedení registračních značek pro drony

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas