Poslech
Aktuálně
29. ledna  2018 v 11:09  

Nebourám.cz: Víc než polovina řidičů nepoužívá správně připojovací pruh

Dálnice D1 – omezení u Průhonic - Foto: Jakub Vodička

Dálnice D1 – omezení u PrůhonicFoto: Jakub Vodička

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

Řidiči v Česku neumí využívat připojovací pruhy. Zjistil to projekt Nebourám.cz, který se věnuje bezpečnosti silničního provozu. Víc než polovina řidičů v jejich testech chybovala a nevěděla, koho nesmí řidiči v připojovacím pruhu ohrozit. V hustém pražském provozu se o tom přesvědčil i náš reportér.

Zrovna teď jsme viděli auto, které se nezachovalo moc dobře. „V momentě, kdy někdo naprosto nebere ohled na to, že je tady připojovací pruh, to znamená, že zastavil na samotném konci toho připojovacího pruhu. Tudíž všichni ostatní za ním riskují, že nebudou vidět, co se děje v průběžném levém pruhu.“ S Igorem Sirotou z ÚAMK teď najíždíme z magistrály. 

„Měli bychom využívat maximální délku toho připojovacího pruhu. To znamená, že jedeme podél plné čáry a až v tom závěru toho připojovacího pruhu se připojujeme.“ Během půl hodiny jsme zkusili 5 připojovacích pruhů na různých místech v Praze a přibližně každý třetí řidič, kterého jsme potkali, udělal nějakou chybu. 

Čtěte také: Detroitský autosalon ve znamení elektromobilů. Ne všichni výrobci ale voltům věří

Někteří se, podle šéfa BESIPu Martina Faráře, chovali dokonce nebezpečně: „Kdy řidič najede do připojovacího pruhu a ještě přes plnou čáru přejíždí do průběžného pruhu a samozřejmě to při té rychlosti, kterou třeba má, může být nebezpečné pro toho řidiče v tom průběžném pruhu, protože s tím nepočítá.“ 

Motoristé musí podle Faráře v připojovacím pruhu sešlápnout plyn a snažit se nabrat co největší rychlost, aby se mohli bezpečně zařadit a při tom neohrozili řidiče v průběžném pruhu. Tak to mají učit nováčky také české autoškoly. Tvrdí jeden z nich, David Kořínek a dodává: „Tam určitě je potřeba už v té autoškole ty žáky opravdu učit, aby se snažili co nejvíc předvídat. Ne 10 nebo 20 metrů před auto, ale vždy koukat, co nejdál před to vozidlo a sledovat ten provoz a počítat s chybami ostatních účastníků.“ 

BESIP řidičům doporučuje, že pokud nemají dostatečnou rychlost nebo prostor pro zařazení, tak mají pokračovat v jízdě a zrychlování odstavným pruhem. Je to lepší, než zavinit dopravní nehodu. 

Autor:  Luděk Hubáček  (Hbc)
 

Aktuálně:

Řidičský průkaz (ilustrační foto) - Foto: Alena Palečková

S řidičským průkazem B můžete řídit nejen auto

 
Na Třeboňsku doprovázely bouřky také kroupy. - Foto: Mária Pfeiferová

Jak postupovat, když vám kroupy poškodí auto

 
Odstraňování billboardů u D1 - Foto: Filip Titlbach

Billboardy z okolí českých silnic mizí jen velmi pomalu

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2018 Český rozhlas