Poslech
Aktuálně
7. května  2014 v 13:20  

Nevyzpytatelná, taková je měsíc a půl dálnice D1. Zelená vlna prozradí, jaké místo je nejnebezpečnější

Modernizace D1, frézování vozovky - Foto: Petr Jansa

Modernizace D1, frézování vozovkyFoto: Petr Jansa

Audio

Poslechněte si celý příspěvek

Přehrát

Rozbouraná dálnice na jedné straně, na druhé čtyři úzké pruhy, plné aut – tak vypadá už měsíc a půl dálnice D1 na celkem 30 kilometrech. Pro řidiče je to hodně náročné, v úzkých pruzích je k nehodě kousek. Ale poradíme vám – víme, které místo je nejhorší.

A víme to docela přesně, vždyť naše Zelená vlna sleduje 24 hodin denně situaci na našich cestách a to i díky telefonátům od vás řidičů, kteří volají na bezplatnou linku 800 12 20 12. A pokud volají o problémech na D1, pak se nejčastěji týkají jednoho místa - 45 kilometru. „Dobrý den, jedeme po D1 a na 45. kilometru byl nějaký ťukanec v zúžení a konec kolony je zatím v nedohlednu.“  

Ano právě 45. kilometr dálnice D1 je tím nejproblematičtějším ze všech tří desetikilometrových úseků, kde se jezdí jen po jedné polovině dálnice. Potvrzují to i data systému Rodos, který, jak přibližuje Martin Hájek, nepřetržitě sleduje počet aut na dálnici. „Jednoznačně nejhorší úsek u Šternova na 45. kilometru, který generuje většinu problému ze všech tří uzavírek,“ říká Martin Hájek. 

Čtěte také: V Irsku začali tvrdě postihovat telefonování za volantem, u nás se změny nechystají

A důvody jsou dva – jednak je to místo nejblíže Praze, takže tady jezdí více aut než v omezeních u Lokte či Jihlavy. Ale především je problém v členitosti terénu u Šternova. „Na dálnici je prudké klesání a potom stoupání, což při jakémkoliv shození dynamiky dopravního proudu může způsobovat, že těžká nákladní vozidla se v kopci pomalu rozjíždějí a může to vytvářet dysbalanci, která kolonu udrží daleko déle než na rovných úsecích,“ upozorňuje Martin Hájek. 

Výsledkem jsou pak většinou drobné nehody, které ovšem znamenají kolony a zdržení pro další řidiče. Více než kde jinde je tady důležité dodržování bezpečné vzdálenosti a nenechat auto z kopce příliš rozjet, protože následné vyjetí z dolíku je pro kamiony problém. Navíc právě v tomto místě, tedy na 45. kilometru jsou pruhy ještě užší a je nezbytná takzvaná střídavá jízda. Redaktor Zelené vlny Bohuslav Beneš proto řidičům jednoznačně doporučuje. 

Čtěte také: Elektrická auta - před sto lety běžná věc, dnes ekologická alternativa k znečišťujícím spalovacím motorům

„Důležité je, aby jeli co nejplynuleji, protože když tam někdo začne brzdit, musí brzdit i auto za ním a už to má dopad na plynulost provozu – brzdí se dál a dál, hromadí se to a může vzniknout kolona,“ říká Bohuslav Beneš. A právě mezi Šternovem a Psářemi častokrát projede za hodinu více než 1200 aut. A to je hranice pro vznik kolon. „Obzvlášť v pátek nebo před svátky je tam velmi hustý provoz a kolony, i když se nic neděje,“ dodává Bohuslav Beneš. 

Dosavadní zkušenosti ale potvrzují, že prakticky každý den dochází v některém z modernizovaných úseků k větším či menším kolonám hlavně vinou drobných nehod. Ale je to hlavně o řidičích, když budou opatrnější, projedou dálnici D1 rychleji. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
 

Aktuálně:

les, srny, zvěř - Foto: Fotobanka Pixabay

Řidiči by si teď měli dát větší pozor na srážku se zvěří

 
autobazar - Foto: Jan Říha

Na co dát pozor, pokud kupujeme ojeté auto

 
Drogy (ilustrační foto) - Foto: Free Digital Photos

Řidiči pod vlivem drog letos způsobili už desítky nehod

 
Další články... nahoru
ROZHLAS.CZ

ZPRÁVY > Domácí | Zahraničí | Ekonomika | Sport | Zelená vlna | Počasí

STANICE > Radiožurnál | Dvojka | Vltava | Plus | Radio Wave | D-Dur | Jazz | Rádio Junior

TÉMATA > Komentáře | Leonardo - věda a technika | Kultura | Příroda | Historie | Cestování | Životní styl | Média | Z rozhlasu

Plná verze | RSS | Kontakty | Podcasty | Mobilní aplikace
© 1997-2017 Český rozhlas